Biały dom poinformował, że starsza córka prezydenta Baracka Obamy, Malia, będzie studiowała na Uniwersytecie Harvarda. Jednak zanim rozpocznie pierwszy rok, zdecyduje się na gap year, czyli coraz popularniejszy trend wśród młodych osób.
Roczna przerwa, czyli „gap year” polega na przerwaniu wszelkich dotychczasowych zajęć w rodzimym kraju i wyjeździe za granicę w celu zdobycia cennego doświadczenia. Takie rozwiązanie jest najpopularniejsze w europejskich krajach. Jak wynika z danych Nordic Institute for Studies in Innovation w Norwegii, Danii i w Turcji ponad 50% osób przed studiami decyduje się na taki krok, głównie zaraz po ukończeniu szkoły średniej.
Dlaczego młodzież przerywa naukę na rzecz gap year?
Malia Obama zakończyła już naukę w prestiżowej prywatnej szkole średniej Sidwell Friends i przed rozpoczęciem studiów na Harvardzie, na którym studiowali także jej rodzice – Barack Obama i jego żona Michelle, zrobi rok przerwy od nauki i wyjedzie za granicę. Uniwersytety w Stanach Zjednoczonych zachęcają swoich przyszłych studentów, a niektóre nawet im płacą, żeby ci zanim wstąpią w ich progi, przez rok szkolili znajomość języków obcych, poznawali odmienne kultury w celu kształcenia osobowości i wiedzy o świecie oraz żeby sprawdzili się w zupełnie innych sytuacjach życiowych.
- Według danych American Gap Association z roku na rok coraz więcej osób wyjeżdża
na gap year. Decydują się na taki wyjazd z przeróżnych powodów. Ponad 90 % z nich chce zdobyć cenne doświadczenie, 85% wskazuje również chęć podróżowania
i poznawania innych kultur, a 82% zamierza po prostu odetchnąć od nauki. Istotne
dla co drugiego gap year’owicza jest także sprawdzenie możliwości studiowania
za granicą, a dla 44% możliwości podjęcia pracy. Chęć nauki języka obcego przemawia
za gap year do nieco ponad 40% osób. Niespełna co trzeci gap year’owicz wyjeżdża,
żeby zdobyć doświadczenie zawodowe – mówi Piotr Majdan, Country Manager Education First, firmy specjalizującej się w organizowaniu wyjazdów typu gap year i zagranicznych kursów językowych.
Korzyści wynikające z rocznej przerwy
Badanie przeprowadzone przez Andrew Martin’a z Uniwersytetu w Sydney potwierdza, że osoby, które zdecydowały się na gap year i konstruktywnie go wykorzystały, szybciej przyswajały nowe umiejętności, zdobywały lepszą pracę i prędzej awansowały w porównaniu do pozostałych studentów. U osób, które powróciły po rocznej przerwie odnotowano również większą motywację oraz zaangażowanie w naukę.
Lepsze wyniki w nauce. Studenci, którzy zdecydowali się na gap year, po powrocie uzyskują lepsze wyniki na uczelniach. Robert Clagett były dziekan Middlebury College zbadał, że uczniowie po roku przerwy od nauki po powrocie uzyskują względem pozostałych uczniów od 0,15 do 0,20 wyższą średnią ocen w czterostopniowej skali.
Większa szansa na zatrudnienie. Zdecydowana większość osób po „rocznej przerwie” jest bardzo zadowolona ze swojej pracy. Jak pokazują dane American Gap Association, 88% z nich twierdzi, że po gap year szanse na zatrudnienie są o wiele większe.
Otwartość na nowe doświadczenia. Poza tym, że osoby po ukończeniu szkoły średniej czują często potrzebę odetchnięcia od formalnej nauki, podczas gap year decydują
się zarobić na przyszłe studia, a przy okazji poznać inną kulturę, dowiedzieć się więcej
o świecie i podróżach, co sprawia, że są bardziej otwarci na nowe doświadczenia
po powrocie do rodzimego kraju.
Czas na zmiany. Gap year przed rozpoczęciem studiów jest także okazją
do przemyślenia obranego kierunku studiów. Wielu studentów po gap year decyduje
się na zmianę planowanego wcześniej kierunku.
Świadomość finansowa. Jak podaje portal www.teenlife.com prawie siedmiu
na dziesięciu studentów twierdzi, że są bardziej świadomi finansowo, że mają mniejszy kłopot z umiejętnym oszczędzaniem względem swoich rówieśników, którzy realizują tradycyjną ścieżkę edukacji.
Gap year nie wiąże się z rzuceniem studiów
Wiele osób obawia się, że przerwanie lub przełożenie na później nauki w szkołach wyższych na rzecz gap year, może wybić je ze szkolnego rytmu i spowodować,
że nie będą chciały powrócić do edukacji. Jednak jak wskazują dane American Gap Association 90% studentów nie rezygnuje ze studiów po powrocie
z „rocznej przerwy”. Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że osoby, które myślą
o swoim rozwoju, zdobywaniu umiejętności, doświadczeń oraz poszerzaniu horyzontów, traktują gap year jako uzupełnienie studiów, a nie ich alternatywę.