Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2013-08-01

A A A POLEĆ DRUKUJ

Co o płatnościach mobilnych sądzą eksperci z polskich banków? – - wyniki sondażu First Data Polska S.A.

150x110

 

W czerwcu bieżącego roku First Data Polska przeprowadziła sondaż dotyczący mobilnych płatności. Respondentami były działające w Polsce banki, zarówno te, które posiadają w swojej ofercie konkretne rozwiązanie, jak i te jeszcze niezdecydowane. Osiem z dziewięciu instytucji, które odpowiedziały na naszą ankietę, zadeklarowało zainteresowanie wdrożeniem płatności mobilnych*.
Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski płynące z badania.

W ocenie ankietowanych banków odsetek polskich konsumentów płacących mobilnie to średnio 2%. Jest to wynik porównywalny z szacunkami z niezależnych badań według których od 5 do 8% posiadaczy smartfonów w Polsce używa ich jako narzędzie płatnicze.

Preferencje ekspertów w zakresie formy wdrożenia płatności mobilnych nie ograniczyły się do jednego rozwiązania. Największą liczbę wskazań uzyskał moduł NFC na karcie SIM (38%), w drugiej kolejności kody QR (Quick Response) skanowane przy użyciu aplikacji (25%). Trzecie miejsce
w zestawieniu zajęły kody numeryczne (19%), na których opiera się rozwiązanie wdrażane obecnie przez First Data Polska. Schemat płatności z użyciem kodów numerycznych to trzy proste kroki.
W celu dokonania płatności konieczne jest pobranie kodu z aplikacji zainstalowanej na telefonie
i przedstawienie go kasjerowi. Transakcja jest następnie potwierdzana przez użytkownika kodem PIN wpisywanym na terminalu. Jeśli autoryzacja ma wynik pozytywny, generowane jest potwierdzenie
z terminala, a kupujący może odebrać zakupy. Transakcja zostaje dodatkowo zapisana w historii aplikacji użytkownika.

W badaniu postanowiliśmy zweryfikować również, który aspekt komercjalizacji płatności mobilnych jest najważniejszy. Badani podkreślali, że zależy im przede wszystkim na rozbudowanej sieci akceptacji, dostępności kilku scenariuszy transakcyjnych w jednej aplikacji (POS, wypłata z bankomatu, zakupy
w internecie) oraz możliwości wyboru z szerokiej gamy urządzeń.

Janusz Diemko, Prezes Zarządu First Data Polska komentuje: w odpowiedzi na zgłaszane oczekiwania chcemy zaoferować klientom jedną aplikację, obsługującą płatności mobilne a docelowo również geolokalizację i program lojalnościowy. Co ważne, nasze rozwiązanie powstaje w oparciu o system POLCARD, dzięki czemu działa niezależnie od organizacji płatniczych i jest otwarte dla wszystkich uczestników - banków, akceptantów i partnerów technologicznych.

*(POS, bankomat, eCommerce itp.)

Eksperci prognozują, że najczęściej mobilnie płacić będziemy w punktach handlowo – usługowych za codzienne zakupy oraz uiszczając w ten sposób opłaty za bilety, rachunki i parkingi - czyli wtedy, gdy potencjalnie najbardziej zależy nam na szybkim sfinalizowaniu zakupu. Konsumenci na całym świecie oczekują rozwiązań prostych w obsłudze, które pozwolą im zaoszczędzić czas. Aż 48% z nich, zapytanych o powód dla którego warto płacić telefonem, wskazuje na wygodę i szybkość procesowania transakcji, 29% - ponieważ nie lubi stać w kolejkach – mówi Janusz Diemko.

Podczas gdy dominującą funkcjonalnością pozostaje aplikacja płatnicza, eksperci dostrzegają ważną rolę usług lojalnościowych. Aż 42% z nich widzi potrzebę uruchomienia aplikacji lojalnościowej
w ramach oferowanych usług mobilnych (w naszej ankiecie przeprowadzonej w 2011 roku, odsetek ten był o 7% niższy).

 

Jakich funkcjonalności w ramach aplikacji płatniczej chcą badane banki? Przede wszystkim debetowej
i kredytowej (36%). Rachunek bieżący i portfel elektroniczny powinien znaleźć się w ofercie według 14% ankietowanych.

Na korzyść banków rozstrzygnięta została kwestia własności oprogramowania – tak uznało 50% ankietowanych. 33% na właściciela typuje partnera technologicznego. To bank, w opinii co drugiego badanego powinien być również pierwszą linią kontaktu
z klientami w sprawach związanych z usługami mobilnymi.
Wynik ten jest spójny ze zdaniem 69% polskich konsumentów, bo tylu z nich przyznaje, że w roli dostawcy mobilnego portfela najchętniej widziałoby swój bank.

 

 

* w badaniu wzięli udział przedstawiciele 9 działających na polskim rynku banków (wśród nich 6 z segmentu banków dużych –powyżej 200 tysięcy kart i 3 z segmentu banków średnich z liczbą kart na bazie First Data Polska pomiędzy 20 a 200 tysięcy).

Dodatkowe źródła danych:

1. Compass plus, Payments and card market survey, 2012.

2. Dane dla Polski wg Global Consumer Universal Commerce Report, First Data Corporation, 2013.

3. TNS, Mobile Life, 2013.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS