Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2011-09-26

A A A POLEĆ DRUKUJ

Analiza sieci społecznych w praktyce HR

150x110
Analiza sieci społecznych jest sprawdzonym narzędziem poprawy efektywności pracy zespołu. Eksperci udowadniają, że tam, gdzie brak pracownikom kompetencji, sprawdzają się odpowiednio funkcjonujące relacje międzyludzkie. Jak przeprowadzić analizę sieci społecznych w swojej firmie i jakie korzyści może ona przynieść?

Specjaliści w dziedzinie HR dowodzą, że w każdym zespole drzemie potencjał, który bez odpowiedniej analizy może pozostać nieodkryty. Umiejętność spojrzenia na życie zespołu z perspektywy sieciowej pozwala na identyfikację tych jego cech, które mogą pozytywnie lub negatywnie wpływać na przebieg procesów, od których zależy efektywność firmy.

W oparciu o uproszczony przykład zobaczmy jak przeprowadzić analizę sieci społecznych we własnej firmie.

Kontekst organizacyjny

Od pewnego czasu można dostrzec spadek efektywności pracy. Diagnoza sytuacji w firmie wykazała nieefektywną komunikację wewnętrzną. Przejawia się ona na trzech poziomach:

Komunikacja odgórna – informacje pochodzące od zarządu rozprzestrzeniają się powoli i w niewielkim stopniu

Komunikacja oddolna – istotne informacje z organizacji docierają do prezesa ze znacznym opóźnieniem, lub wcale

Komunikacja pozioma – komunikacja między poszczególnymi działami firmy jest nieskuteczna, co istotnie wpływa na ogólną efektywność

Jako metodę rozwiązania powyższych problemów wybrano analizę sieci komunikacyjnych – mapowanie nieformalnych struktur transferu wiedzy wewnątrz organizacji. Metoda ta służy identyfikacji osób będących dla zespołu wartościowymi źródłami wiedzy. Są one najczęściej wybierane w sytuacji poszukiwania informacji na jakiś temat.

Proces analizy

Pierwszym krokiem analizy jest sprawdzenie, w jakim stopniu sieć formalna organizacji pokrywa się z nieformalną siecią komunikacyjną. W tym celu należy wykonać mapowanie sieci. Poniżej zamieszczono porównanie formalnej struktury organizacyjnej i mapy nieformalnej struktury komunikacyjnej w organizacji.

Rysunek wskazuje różnice między formalną a nieformalną strukturą organizacji. Dwie kluczowe osoby w strukturze nieformalnej to dyrektor finansowy – Dąbrowska, oraz handlowiec – Kamiński. Patrząc na członków zarządu (węzły zaznaczone kolorem pomarańczowym) można zauważyć, że aż 2 z 4 członków zajmuje w sieci komunikacyjnej pozycję peryferyjną. Jedną z tych osób jest dyrektor sprzedaży – Wiśniewski, a drugą sam prezes Nowak.

Analiza sieciowa ukazuje również liczne połączenia między działami, które nie są uwzględnione w strukturach formalnych. Widać również wyraźnie, że cały dział finansowy (Lewandowski oraz Wójcik) jest w znacznym stopniu odizolowany od struktury sieci – łączy się z nią jedynie poprzez jedną osobę.

Już na podstawie tak niewielkiej mapy określającej przepływ informacji w organizacji można w istotny sposób zwiększyć efektywność biznesu. Dane dotyczące zaledwie dwóch aspektów – połączeń komunikacyjnych oraz centralności poszczególnych pracowników w sieci komunikacyjnej – pozwalają zaproponować konkretne rekomendacje biznesowe:

Komunikacja odgórna – efektywność transferu informacji pochodzących od zarządu można znacznie zwiększyć, wykorzystując do ich dystrybucji centralne węzły – Dąbrowską oraz Kamińskiego.

Komunikacja oddolna – prędkość oraz zakres informacji docierających do prezesa Nowaka można istotnie zwiększyć na przykład budując nowe połączenia między nim a centralnymi węzłami sieci. Można również zacząć intensywniej wykorzystywać do tego celu istniejące połączenia (np. połączenie z Dąbrowską).

Komunikacja pozioma – można w istotny sposób wpłynąć na efektywność procesów komunikacyjnych w firmie tworząc nowe połączenia z działem finansowym. Efektywność firmy można również istotnie zwiększyć, usprawniając komunikację między działem sprzedaży a działem produkcji.

Jak można zaobserwować na powyższym przykładzie, analiza sieci społecznych dostarcza wartościowych danych, do których trudno dotrzeć przy użyciu innych metod. Zgodnie z formalną strukturą organizacji, handlowiec Kamiński nie różni się niczym od innych osób z działu sprzedaży i marketingu. Dopiero analiza połączeń nieformalnych ujawnia prawdziwą wartość jaką przedstawia on w strukturze organizacji.

Jak twierdzi Grzegorz Rajca z Instytutu Analiz im. Karola Gaussa – Analiza sieci społecznych pozwala na stworzenie mapy rzeczywistych ścieżek transferu wiedzy, norm, postaw i zachowań. Niski poziom świadomości potencjału kryjącego się w połączeniach nieformalnych sprawia jednak, że w wielu firmach wciąż pozostaje on niewykorzystany. Mapowanie nieformalnych sieci połączeń jest obecnie dużo prostsze, szybsze i bardziej opłacalne.

Podsumowując, dysponowanie mapą połączeń nieformalnych w organizacji znacznie usprawnia zarówno bieżące zarządzanie, jak i procesy planowania i wprowadzania zmian i restrukturyzacji. Informacje pochodzące z analizy sieci społecznych są szczególnie cenne dla firm, w których istotną rolę odgrywa zarządzanie wiedzą. Analiza sieci społecznych to nowoczesna metoda, dzięki której można w prosty sposób odkryć i wykorzystać ukryty w strukturach sieci potencjał biznesowy.

Dariusz Ambroziak

Partner Zarządzający w Instytucie Analiz im. Karola Gaussa





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS