Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2012-07-27

A A A POLEĆ DRUKUJ

85 lat marki Castrol w Polsce

150x110

Znak towarowy Castrol zarejestrowano w Polsce w 1927 roku. Dziś oleje tej znanej marki należą do najczęściej wybieranych środków smarnych nad Wisłą.

Olej Castrol trafił do Polski prawdopodobnie tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej, a po jej zakończeniu powstało oficjalne przedstawicielstwo firmy. Pierwszym udokumentowanym wydarzeniem historycznym jest rejestracja znaku towarowego, czyli logotypu i nazwy Castrol w dniu 30 lipca 1927 roku w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Asortyment produktów Castrol na polskim rynku nie odbiegał od oferty firmy w innych krajach. W 1935 roku do silników samochodów osobowych na sezon letni zalecano olej Wakefield Patent Castrol Motor Oil XL. Ten sam olej był dopuszczony do użytku w miesiącach zimowych. Do pojazdów sportowych, których silniki pracowały w wysokim zakresie obrotów, odpowiedni był gęstszy olej Castrol XXL. Oleje można było kupić w większych miastach na terenie całego kraju, a oferowano je w blaszanych puszkach o pojemności kwarty i galona imperialnego. Klienci mogli wybrać także tańszy olej wprost z beczek.

Po zakończeniu II wojny światowej, podobnie jak i inne zachodnie koncerny, Castrol nie otworzył przedstawicielstwa w PRL. W latach 70. oleje Castrol można było kupić w sieci sklepów Pewex. Wielu kierowców do tej pory pamięta charakterystyczne biało-zielono-czerwone puszki. Hitem prywatnych sklepów motoryzacyjnych był także samoprzylepny pas przyciemniający na przednią szybę oraz naklejki z logo Castrol GTX.

Od początku swojego istnienia w Polsce Castrol aktywnie uczestniczył w wydarzeniach sportowych, wspierając zawodników oraz sponsorując rajdy i wyścigi samochodowe. Przez wiele lat Castrol wspomagał załogę Zasada-Wachowski, następnie oleje tej marki stosowali tacy zawodnicy, jak Marian Bublewicz, Andrzej Lubiak i Maciej Wisławski. Castrol GTX wypełniał miski olejowe wyczynowych wersji Fiata 125p, prototypów oraz samochodów przeznaczonych na eksport do krajów zachodnich. W październiku 1978 roku, na nowo otwartym wówczas torze w Miedzianej Górze koło Kielc, odbył się handicapowy wyścig o Puchar Castrol. Jego zdobywcą okazał się Andrzej Jaroszewicz jadący na legendarnym Stratopolonezie. Od chwili sportowego debiutu w Rajdzie Warszawskim 1978 i Rajdzie Monte Carlo w 1979 roku Castrol był używany w rajdowych Polonezach przez wiele lat. „Po raz pierwszy zetknąłem się z firmą Castrol w 1976 roku, kiedy trafiłem jako pilot do załogi jeżdżącej w barwach fabrycznego teamu FSM. Castrol już wtedy aktywnie działał i wspierał sporty motorowe w Polsce” – mówi Maciej Wisławski, utytułowany pilot rajdowy. „Przez wiele lat Castrol był naszym sponsorem i na tym oleju jeździliśmy. Pamiętam też, jak dostaliśmy biało-zielono-czerwone kurtki z logo Castrol, które budziły powszechną zazdrość” – wspomina.

W 1982 roku powstało biuro przedstawicielskie Castrol pod nazwą Burmah Oil, które dziesięć lat później przekształcono w samodzielnie działającą firmę Burmah Castrol Poland. Na polski rynek trafiły mineralne oleje silnikowe GTX, GTX2 oraz przystosowany do silników z katalizatorem GTX3. Nowością były oleje syntetyczne TXT Softec 5W-40 i polecany do samochodów wyczynowych olej Formula RS 10W-60. Gamę uzupełniały oleje przekładniowe do skrzyń manualnych i mostów, a także do przekładni automatycznych i układów kierowniczych ze wspomaganiem klasy Dexron II.

W 1995 roku, kiedy firma zmieniła nazwę na Castrol Polska, pojawił się olej SLX, pierwszy łączący niską lepkość z bardzo trwałym filmem olejowym, który odtąd był powszechnie stosowany w nowych samochodach. Wyroby firmy były dostępne w sieci autoryzowanych hurtowni, większości sklepów motoryzacyjnych, na stacjach benzynowych, w sieciach hipermarketów oraz prywatnych warsztatach samochodowych. Dzięki współpracy z producentami aut, można je było kupić również w serwisach autoryzowanych takich marek, jak Audi, VW, BMW, Skoda czy Toyota. Asortyment produktów z roku na rok się poszerzał. W 1996 roku pojawiła się nowa linia olejów Magnatec przeznaczona także do nieco starszych samochodów i odpowiadająca potrzebom aut używanych w ruchu miejskim. Przełomem technologicznym stała się linia olejów syntetycznych EDGE, które pojawiły się w 2006 roku. Pięć lat później na rynek weszły oleje Castrol EDGE z nowatorską adaptacyjną technologią FST TM (Fluid Strength Technology TM).

Jednak Castrol w Polsce to nie tylko produkty. „Udało nam się stworzyć zespół ludzi, dla których Castrol to dużo więcej niż praca – to przygoda, misja i możliwość realizacji własnych ambicji” – mówi Wojciech Mora, Członek Zarządu Spółki BP Europa SE, z firmą Castrol związany od 15 lat. „Dzięki temu zbudowaliśmy także osobiste relacje biznesowe z wiodącymi firmami w branży motoryzacyjnej, które są wyrazem zaufania – zarówno do ludzi, jak i produktów” – dodaje. Maciej Wisławski uzupełnia „Do dziś przyświeca mi motto, jakie powstało w firmie Castrol – one passion, one team”.

Castrol konsekwentnie angażował się w sporty motorowe. Jako firma stawiająca na innowacyjność i od lat testująca swoje produkty w ekstremalnych warunkach, Castrol stał się naturalnym partnerem dla kierowców i ich teamów. Marka była obecna także na zawodach żużlowych i motocrossowych. Wśród kierowców wspieranych przez Castrol znaleźli się Robert Gryczyński, Tomasz Kuchar, załoga Maciej Lubiak – Maciej Wisławski, Kajetan Kajetanowicz i Leszek Kuzaj. Także dziś firma wspiera czołowych sportowców dyscyplin motorowych. Do grona zawodników polskiej drużyny Castrol EDGE należy obecnie m.in. startujący w cyklu SWRC Maciej Oleksowicz, rekordzista Europy na dystansie ¼ mili Grzegorz Staszewski, jedyna kobieta powołana do kadry narodowej sportów motorowych w sezonie 2012 – Karolina Lampel-Czapka oraz driftingowy mistrz Polski – Paweł Trela. Firma jest też tytularnym sponsorem pucharu Castrol EDGE Fiesta Trophy, który ma na celu umożliwienie młodym, obiecującym kierowcom startów w rajdach profesjonalnie przygotowanymi samochodami.

Castrol na świecie

Dzięki swoim osiągnięciom i 110-letniej praktyce w oferowaniu produktów najwyższej jakości, Castrol jest dzisiaj największym na świecie specjalistą w produkcji środków smarnych, płynów technologicznych i eksploatacyjnych. Firma dostarcza produkty dostosowane niemal do każdego rodzaju pojazdów, a zaawansowane rozwiązania są tworzone w centrach technologicznych w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Integralną częścią strategii biznesowej firmy jest partnerstwo z koncernami samochodowymi (m.in. VW, Toyota, BMW, DAF, Ford, Volvo czy MAN). Co-engineering pozwala na opracowywanie środków smarnych równocześnie z silnikiem lub przekładnią, do której ma służyć. Od 2001 roku Castrol należy do Grupy BP.

Jednym z elementów strategii budowania świadomości marki jest zaangażowanie w sponsoring sportu. Opracowując specjalne oleje Castrol przyczynia się do poprawy osiągów pojazdów na trasach rajdowych i torach wyścigowych. Jako aktywny sponsor wydarzeń sportowych Castrol wielokrotnie zdobywał tytuły mistrza świata wyścigów Formuły 1 i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Od 2008 roku Castrol wspiera piłkę nożną. Firma była Oficjalnym Sponsorem Mistrzostw Europy UEFA EURO 2012TM.

 

 





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS