W internecie kupuje co czwarty Polak
Handel detaliczny w internecie w Polsce to ciągle niewielki procent rynku. Okazuje się jednak, że co czwarta osoba korzysta z tej formy zakupu.
Z badania Payback Consumer Monitor przeprowadzonego na zlecenie Loyalty Partner Polska, operatora programu Payback, wynika że do sklepów online i na aukcje internetowe najczęściej zaglądają osoby w wieku od 18 do 45 lat, a najbardziej aktywni są internauci między 26. a 35. rokiem życia (55 proc.). Przez internet częściej kupują mężczyźni niż kobiety (29 proc. vs. 22 proc.).
W sklepach online i na aukcjach internetowych kupują głównie osoby z zamożnych rodzin (60 proc.), gdzie dochód przekracza 4000 zł miesięcznie. Z zakupów w internecie znacznie częściej korzystają mieszkańcy dużych miast i aglomeracji.
Najczęściej kupowane w sieci produkty to sprzęt RTV/AGD (44 proc.) oraz odzież i obuwie (41 proc.). Panie chętniej kupują ubrania i buty (59 proc.), a panowie raczej sprzęt RTV (52 proc.). Dobrze sprzedają się też artykuły codziennego użytku – co piąta osoba wkłada do internetowego koszyka artykuły spożywcze, chemiczne lub kosmetyki. Produkty, których Polacy nie chcę kupować w sieci, to leki.
"Polskie społeczeństwo można podzielić na konsumentów nowoczesnych i konserwatywnych. W każdym z tych dwóch segmentów rysują się po 3 grupy. Dynamiczni z kasą, eleganccy z klasą, życiowi optymiści to grupa nowoczesnych konsumentów. W segmencie konserwatywnym znaleźli się praktyczni konformiści, oszczędni z aspiracjami oraz tradycyjni domatorzy. Każdy z typów jest inny i czym innym się kieruje robiąc zakupy w internecie" - stwierdził Marcin Drzewiecki, dyrektor marketingu Loyalty Partner Polska.
Konsumenci nowocześni to głównie osoby młodsze z lepszymi dochodami. Mają dostęp do internetu i chętnie robią zakupy w sieci:
- Dynamiczni z kasą cenią sobie szybkość i wygodę. W internecie najchętniej kupują sprzęt RTV/AGD, najczęściej ze wszystkich grup kupują też leki online. To głównie mężczyźni między 26. a 45. rokiem życia, żonaci lub w stałych związkach, dobrze zarabiający.
- Eleganccy z klasą cenią sobie jakość. W internecie kupują przede wszystkim buty i ubrania. Szukają rzeczy eleganckich. Do tej grupy należą głównie młode kobiety w wieku 18-35 lat, o wysokich dochodach.
- Życiowi optymiści lubią robić zakupy. W internecie głównie szukają sprzętu RTV/AGD. Zwracają uwagę na jego wysoką jakość oraz parametry techniczne. Cenią wygodę. Do tej grupy należą osoby w wieku 18-45 lat, wśród nich jest duża grupa tzw. singli.
W segmencie konsumentów tradycyjnych znajdują się przede wszystkim osoby starsze i mniej zamożne. Mają bardziej ograniczony dostęp do internetu, ale i wśród nich są osoby, które korzystają ze sklepów online i aukcji internetowych:
- Praktyczni konformiści najrzadziej ze wszystkich grup korzystają z zakupów w sieci. Jeśli już je robią, to wybierają znane i sprawdzone produkty. Są to głównie sprzęty RTV/AGD. Zwracają uwagę na łatwość, wygodę użytkowania, jak również na okres gwarancyjny. To głównie osoby po 45/ roku życia, o niższych dochodach.
- Oszczędni z aspiracjami to przeważnie kobiety po 36. roku życia. Planują swoje zakupy i korzystają z okazji. W internecie kupują głównie odzież i obuwie. Chcą mieć to, co mają inne osoby w ich otoczeniu.
- Tradycyjni domatorzy kupują wtedy, kiedy muszą. Aktywnie szukają informacji o promocjach oraz wyprzedażach. Rzadko kupują w sieci, ale jeśli już, to głównie nabywają sprzęt RTV/AGD (85 proc.) oraz odzież i obuwie (65 proc.). Do tej grupy należą kobiety po 46. roku życia, często wdowy.
Payback Consumer Monitor to badanie polskich konsumentów przeprowadzone przez GfK Polonia na zlecenie Loyalty Partner Polska, operatora programu bonusowego Payback. Celem projektu było uzyskanie obrazu polskich konsumentów, ich zwyczajów i zachowań oraz wyodrębnienie grup konsumentów charakteryzujących się wspólnymi cechami dot. zakupów, preferencji i motywacji zakupowych na podstawie analizy stylu życia, upodobań dotyczących zakupów i wyboru produktów oraz usług, a także zachowań związanych z użytkowaniem nowoczesnych technologii.
Badanie przeprowadzono na grupie dorosłych Polaków z własnymi dochodami. Osoby ankietowane zostały wybrane drogą losowania używaną do badań omnibusowych. Badanie zostało zrealizowane w II półroczu 2010 roku metodą wywiadów bezpośrednich na grupie 755 Polaków.
Dołącz do dyskusji: W internecie kupuje co czwarty Polak