VI Kongres Mediów i Marketingu
"Totalny odwrót młodzieży od gazet"
O rynku mediów w dobie spadku nakładów prasy na całym świecie, szczególnie prasy codziennej, oraz o innych, głównie elektronicznych, formach wydawania gazet dyskutują w Szczecinie uczestnicy VI Kongresu Mediów i Marketingu.
We wtorek rozpoczęły się dwudniowe obrady tego gremium.
- Od wielu lat niemal we wszystkich krajach świata obserwowany jest spadek nakładu prasy codziennej (...), jednak wniosek o zmniejszającym się zainteresowaniu czytelników tymi mediami jest fałszywy - powiedział w inauguracyjnym wykładzie dr Tadeusz Kowalski z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Według niego w wysoko rozwiniętych krajach, np. w USA, liczba czytelników internetowych wydań gazet znacznie przekracza liczbę czytelników tych gazet wydawanych tradycyjnie.
- Potrzeba lektury gazet jest podtrzymywana, jednak zmienia się sposób jej zaspokajania - dodał.
Z danych udostępnionych uczestnikom kongresu wynika, że spadek nakładu prasy codziennej osiągnął szczególnie wysoki poziom w krajach Europy Środkowej, w tym także w Polsce. Przyczyną jest spadek sprzedaży, który w Polsce w latach 1995-2000 wyniósł 40 procent, w Czechach - 31 procent, a na Węgrzech - 17 procent. Tylko w Austrii sprzedaż w tych latach wzrosła o 39 procent.
Spadek sprzedaży dotyczy przede wszystkim gazet ogólnokrajowych, natomiast w mniejszym stopniu lokalnych. Jak twierdzi - powołując się na analityków rynku prasowego - wicedyrektor Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego dr Zbigniew Bajka, spadek sprzedaży prasy wiąże się z "totalnym odwrotem młodzieży od gazet". Zdaniem uczestniczącego w kongresie Bajki, zjawisko to w Polsce jest jeszcze wyraźniejsze niż w pozostałych krajach europejskich.
Dołącz do dyskusji: VI Kongres Mediów i Marketingu