UOKiK tropi nieuczciwe firmy turystyczne w internecie
Pracownicy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta przez trzy dni przeglądali strony z ofertami usług turystycznych. Nie dlatego, że wybierają się na urlop - kontrolowali je m.in. pod kątem reklamy wprowadzającej w błąd.
Akcja ma charakter międzynarodowy i jest wspólnym przedsięwzięciem prowadzonym przez instytucje będące członkami Międzynarodowej Sieci Ochrony i Egzekwowania Praw Konsumenckich (International Consumer Protection and Enforcement Network).
Jej celem jest dotarcie do portali internetowych, serwisów oraz stron, których właściciele naruszają interesy konsumentów, oraz zwrócenie uwagi internautów na konieczność weryfikowania ofert znajdowanych w sieci. W tym roku sprawdzane są strony m.in. biur podróży, hoteli i pensjonatów, linii lotniczych oraz kolejowych, parków rozrywki, firm oferujących zorganizowane wycieczki, wynajem samochodów, jachtów oraz łodzi.
Wyniki akcji znane będą po 28 lutego. Do tego dnia do właścicieli stron internetowych, których zawartość będzie budzić największe zastrzeżenia inspektorów, zostaną wysłane komunikaty wzywające do zaniechania nieuczciwych praktyk.
Jeżeli okażą się one niedostatecznym instrumentem ochrony praw konsumentów, prezes UOKiK, zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, może wszcząć postępowanie administracyjne w tej sprawie, a po jego przeprowadzeniu nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną (od 10 do 1000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji).
Polska uczestniczy w Międzynarodowym Dniu Przeszukiwania Internetu po raz czwarty. W ubiegłym roku sprawdzono ponad 3 tys. stron dotyczących farmaceutyków. Wśród nich było wiele polskich stron, na których powoływano się na nieistniejące autorytety medyczne czy ośrodki naukowe oraz zamieszczano nierzetelne lub zakazane reklamy.
Dołącz do dyskusji: UOKiK tropi nieuczciwe firmy turystyczne w internecie