Ponad połowa mieszkających w Polsce Ukraińców chce tu kupić nieruchomość
40 proc. Ukraińców mieszkających w Polsce wynajmuje dom lub mieszkanie, a co czwarty wynajmuje pokój w mieszkaniu lub domu. 45 proc. chce zaś kupić w naszym kraju nieruchomość - 65 proc. osób z tej grupy planuje zaciągnąć na ten cel kredyt w Polsce - pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia.
Z raportu poświęconego ukraińskim konsumentom w Polsce, wynika, że 82 proc. Ukraińców przebywających w Polsce pracuje. Trzy czwarte ma stałe zatrudnienie, a jedna trzecia pracuje w wyuczonym zawodzie. Najwięcej (26 proc.) Ukraińców pracuje w przemyśle, a po 15 proc. w branżach budowlano-remontowej oraz hotelarsko-gastronomicznej.
72 proc. Ukraińców pracujących w Polsce oszczędza część zarabianej kwoty, a blisko połowa (45 proc.) wspiera finansowo rodzinę w ojczyźnie. Aż 47 proc. badanych otrzymuje wynagrodzenie w gotówce. Jedynie 30 proc. wpłaca zarabiane pieniądze do banku, a 67 proc. przechowuje gotówkę w domu. 87 proc. pracowników z Ukrainy pensję przeznacza na bieżące wydatki.
Po zakupy spożywcze Ukraińcy idą najczęściej do dyskontów (52 proc.) oraz hiper- i supermarketów (38 proc.). Głównymi czynnikami wpływającymi na wybór miejsca zakupu są: niskie ceny, częste promocje, bliskość miejsca zamieszkania oraz szerokość asortymentu/ oferty produktowej. Średnie miesięczne wydatki na żywność wynoszą blisko 473 zł.
44 proc. pracowników z Ukrainy, w Polsce kupuje małe AGD. 31 proc. inwestuje w wyposażenie wnętrz, a 29 proc. - w sprzęt RTV. Niemal co czwarta (24 proc.) osoba z Ukrainy kupuje w Polsce samochód.
Ukraińscy konsumenci: usługi bankowe i telekomunikacyjne
Konto bankowe w Polsce ma 68 proc. badanych Ukraińców. Motywacją do jego założenia najczęściej jest chęć posiadania karty płatniczej. Przy wyborze banku ankietowani najczęściej kierują się opiniami znajomych. W przypadku dodatkowych pytań na temat obsługi konta, Ukraińcy nieco częściej wybierają osobisty kontakt z pracownikiem banku niż samodzielne poszukiwanie informacji w internecie. Najmniej popularnym źródłem kontaktu jest infolinia. Wśród badanych istnieje dość duże zapotrzebowanie na obsługę w języku ukraińskim lub rosyjskim w poszczególnych kanałach.
Niemal wszyscy badani (93 proc.) posiadają telefon komórkowy. O jeden p. proc. mniej badanych korzysta z usług polskiego operatora. Wyboru operatora najczęściej dokonują ze względu na ofertę cenową oraz rekomendację znajomych. Ukraińcy o ofercie polskich operatorów dowiadują się przede wszystkim od swoich rodaków bądź z reklam. Spośród największych polskich operatorów, Ukraińcy najbardziej cenią i wybierają usługi sieci Play.
- Ukraińcy to nowa grupa konsumentów w Polsce, która coraz częściej wydaje pieniądze, nie tylko na podstawowe potrzeby, zamierza inwestować i korzystać z coraz większej ilości usług, na przykład finansowych. O ile istnieją usługi, z których Ukraińcy w pełni korzystają – np. telefonia komórkowa, o tyle jest jeszcze szereg obszarów, z których korzystają w niewielkim stopniu, np. z bankowości - ocenia dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.
Badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia miało na celu ustalenie zwyczajów konsumenckich i postaw obywateli Ukrainy przebywających w Polsce. Badanie zrealizowano metodą CAWI (ankiety online) oraz metodą wywiadów realizowanych z wykorzystaniem tabletów przez ankieterów. Realizacja badania miała charakter modułowy. Zrealizowano łącznie 532 wywiady. Badaną populację stanowili obywatele Ukrainy przebywający obecnie w Polsce. Respondentów nie rekrutowano wśród osób pracujących sezonowo na wsi (np. przy zbiorach owoców).
Dołącz do dyskusji: Ponad połowa mieszkających w Polsce Ukraińców chce tu kupić nieruchomość