SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Starlink: o 5 proc. spadły wydatki na reklamę, internet zyskał 17proc.

W pierwszym kwartale 2009 roku wartość rynku reklamowego wyniosła1,56 mld zł, czyli o 5,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie2008 r. - wynika z raportu domu mediowego Starlink. Tymczasem dommediowy MPG prognozuje, że w I kw. polski rynek reklamowyzmniejszył się o 8,8 proc.

Z opublikowanego w poniedziałek raportu domu mediowegoStarlink wynika, że w pierwszym kwartale 2009 rokuszacowana wartość netto rynku reklamowego wyniosła 1 miliard 559milionów złotych. Spadek względem pierwszego kwartału 2008 wyniósł5,3 proc. (szacowana wartość rynku reklamy w mediach w pierwszymkwartale 2008 roku to 1,65 miliarda złotych).

starlinkdane

Jedynie internet i reklama kinowa odnotowały wzrost przychodów wporównaniu z pierwszym kwartałem roku 2008. Najwyższą dynamikąwzrostu cechował się internet (+17,0 proc.), zaśreklama kinowa wzrosła o 0,2 proc. Pozostałe media odnotowałyujemną dynamikę: telewizja (-5,9 proc.), radio (- 7,1 proc.),magazyny (-10,4 proc.), reklama zewnętrzna (-10,6 proc.), dzienniki(-13,1 proc.).

sektory



Zdaniem domu mediowego Starlink, spadek nakładów na reklamętelewizyjną to efekt ograniczenia wydatków w tym medium takichkategorii rynkowych jak m.in.: media, książki, cd i dvd (spadekinwestycji o 26,8 miliona złotych, dynamika -39 proc.), motoryzacja(spadek inwestycji o 26,1 miliona złotych, dynamika -45 proc.),higiena i pielęgnacja (spadek inwestycji o 13,0 miliona złotych,dynamika -15 proc.) oraz finanse (spadek inwestycji o 12,4 milionazłotych, dynamika -13 proc.). Najlepiej w telewizji wypadłysektory: produkty farmaceutyczne, leki (wzrost inwestycji o 20,6miliona złotych, dynamika +20 proc.), żywność (wzrost inwestycji o9,2 miliona złotych, dynamika +6 proc.), podróże i turystyka,hotele i restauracje (wzrost inwestycji o 6,8 miliona złotych,dynamika +90 proc.) oraz napoje i alkohole (wzrost inwestycji o 4,9miliona złotych, dynamika +12 proc.).

Wśród sektorów największą dynamiką charakteryzowały się:produkty farmaceutyczne, leki (+19 proc.), napoje i alkohole (+19proc.), podróże i turystyka, hotele i restauracje (+11%), handel(+7 proc.) oraz żywność (+6 proc.). Pozostałe sektory odnotowałyspadki inwestycji (największy spadek dynamiki był udziałem sektora:komputery i audio video -41 proc.). Największy wzrost wolumenuinwestycji wystąpił w sektorach: produkty farmaceutyczne, leki(+29,1 mln zł), żywność (+12,1 mln zł) oraz napoje i alkohole(+10,6 mln zł). Największy spadek wolumenu odnotowały sektory:media, książki cd i dvd (- 42,2 mln zł), motoryzacja (-30,9 mlnPLN) oraz finanse (-21,2 mln PLN).

Jak mówi Lidia Kacprzycka, dyrektor generalnaStarlinka, wcześniejsze szacunki dynamiki rynkureklamowego dla całego 2009 r., które mówiły o wzroście na poziomie0-3 proc. trzeba wyraźnie zrewidować - Nie ma wątpliwości, żebranża reklamowa zakończy ten rok na minusie. Podawanieprecyzyjnych szacunków jest jednak niezwykle trudne biorąc poduwagę chociażby to, że najpoważniejsi ekonomiści w Polsce nie są wstanie podać spójnych estymacji dla tegorocznego PKB - dodajeKacprzycka.

Przypomnijmy, że kilka dni temu swój raport opublikowałdom mediowy MPG. Wynika z niego, że w pierwszymkwartale bieżącego roku wartość polskiego rynku reklamy wyniosła1,65 mld zł, czyli o 8,8 proc. mniej niż w tym samym okresie 2008roku. Najbardziej zmalały dochody reklamowe gazet i magazynów orazwydatki na ten cel firm finansowych, motoryzacyjnych ikomputerowych.

MPG prognozuje, że w całym bieżącym roku wartość polskiego rynkureklamowego zmniejszy się o 10 proc.. (więcej).

Dołącz do dyskusji: Starlink: o 5 proc. spadły wydatki na reklamę, internet zyskał 17proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl