Dzieci mogą celowo plamić koszulkę w spocie Vanish (wideo)
Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę zarzucającą spotowi reklamowemu odplamiacza Vanish zachęcanie do aktów wandalizmu. W reklamie dzieci celowo robią plamy na koszulce, chcąc sprawdzić, czy mama poradzi sobie z ich wywabieniem.
Protest, który wpłynął do Komisji Etyki Reklamy dotyczył spotu telewizyjnego marki Vanish Oxi Action Inteligence, w którym - podobnie jak w jego niemieckiej wersji - dzieci celowo robią na koszulce plamy z ziemi, trawy i pomidora, żeby sprawdzić, czy mama poradzi sobie z ich wywabieniem. Autor skargi uznał, że "reklama zachęca do aktów wandalizmu, umyślnego niszczenia własności i dobra", a "przedstawiony obraz jest zdecydowanie niepoprawnym w zakresie ochrony środowiska naturalnego". W opinii odbiorcy "powielanie zachowań przedstawionych w reklamie może doprowadzić do zagrożenia zdrowia lub bezpieczeństwa, tym bardziej poszukiwanie nowych metod niszczenia ubrań i robienia plam".
W oparciu o skargę spotowi postawiono zarzuty zachęcania do wandalizmu i zagrażania zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci lub młodzieży, a także sprzeczności z dobrymi obyczajami i naruszania społecznego zaufania do działań podejmowanych w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Odpowiedzialna za reklamę firma Reckitt Benckiser nie odpowiedziała na te oskarżenia.
Po rozpatrzeniu sprawy Komisja Etyki Reklamy oceniła, że spot jest utrzymany w konwencji żartu, zachęcając nie do niszczenia rzeczy, ale do sprawdzenia, czy z tak trudnymi plamami poradzi sobie mama psocących dzieci. W związku z tym instytucja uznała, że reklama nie narusza kodeksu branżowego.
Dołącz do dyskusji: Dzieci mogą celowo plamić koszulkę w spocie Vanish (wideo)