Więcej prądu i zysku w Cyfrowym Polsacie. Koszty w dół
W trzecim kwartale 2024 roku grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła r/r wpływy o 3,6 proc., m.in. dzięki o jedną trzecią wyższej sprzedaży energii. Przy spadku wydatków operacyjnych i kosztów obsługi długu mocno wzrósł zysk firmy.
Grupa Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale wypracowała 3,58 mld zł przychodów sprzedażowych, o 3,6 proc. więcej niż rok wcześniej (3,45 mld). Kwotowo i procentowo najmocniej zwiększyły się wpływy ze sprzedaży energii (czyli głównie prądu z należących do holdingu farm fotowoltaicznych i wiatrowych, a także energii cieplnej i praw majątkowych) - z 272 do 359,1 mln zł.
Firma na dobre weszła w ten segment w połowie ub.r., przejmując od ZE PAK kontrolny pakiet udziałów spółki PAK - Czysta Polska Energia realizującej wiele projektów w obszarze energii zeroemisyjnej. W zeszłym kwartale grupa Cyfrowy Polsat wyprodukowała 301 GWh zielonej energii (81 GWh z wiatru, 32 GWh ze słońca i 188 GWh z biomasy), o 57 proc. więcej niż przed rokiem. - Do tego dynamicznego wzrostu przyczyniło się uruchomienie kolejnych farm wiatrowych w Człuchowie i Przyrowie o łącznej mocy 123 MW. Tylko w III kw. segment zielonej energii wygenerował 82 mln zł EBITDA i ponad 200 mln zł przez 9 miesięcy - zauważa w komunikacie prasowym Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w firmie.
- Systematycznie uruchamiamy kolejne moce produkcyjne w OZE. Zgodnie z harmonogramem przebiega budowa największej farmy wiatrowej w Drzeżewie o mocy 139 MW. W Koninie uruchomiliśmy testową produkcję zielonego wodoru i tym samym mamy już pełny łańcuch wartości gospodarki wodorowej - dodaje Stec.
CZYTAJ TEŻ: Nowy kanał dla subskrybentów Polsat Box Go
Zdecydowana większość biznesu firmy to nadal telewizja, internet i telekomunikacja. Kwartalne wpływy z detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych (czyli głównie z usług tv i telekomunikacyjnych) zwiększyły się rok do roku z 1,75 do 1,82 mld zł, wpływy hurtowe (z reklam i sponsoringu, połączeń międzyoperatorskich, ramingu, od operatorów tv) zmalały z 799,3 do 763,8 mln zł, zaś te ze sprzedaży sprzętu (głównie klientom Plusa i Cyfrowego Polsatu) wzrosły z 446,5 do 457,2 mln zł.
Mniej na treści, odsetki i amortyzację
Grupa Cyfrowy Polsat zdołała ograniczyć r/r koszty operacyjne o 5,6 proc. do 2,99 mld zł. Wydatki na treści zmalały z 516,6 do 415,1 mln zł, a koszty amortyzacji, utraty wartości i likwidacji - z 475 do 303,2 mln zł. Z drugiej strony nakłady na kwestie techniczne i rozliczenia międzyoperatorskie poszły w górę z 838,1 do 869,7, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - z 271,6 do 290,1 mln zł.
Jeszcze mocniej zmniejszyły się koszty finansowe, dotyczące głównie obsługi zadłużenia holdingu. W zeszłym kwartale wyniosły 399 mln zł, wobec 278,6 mln zł rok wcześniej. Za to zysk netto z działalności inwestycyjnej podskoczył z 39,9 do 81,8 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Przełożyło się to na spory wzrost zyskowności grupy Cyfrowy Polsat. Na poziomie operacyjnym zwiększyła się r/r/ z 510,9 do 569,5 mln zł, a netto - ze 102,2 do 249,8 mln zł.
- W III kw. rozwijaliśmy się w każdym segmencie działalności. W zasięgu 5G Plusa jest 25 mln osób, 5G Ultra - 16 mln, a nasz internet stacjonarny jest dostępny dla blisko 23 mln osób. Dbamy o atrakcyjną ofertę programową, w tym ciekawą jesienną ramówkę oraz bogactwo najlepszego sportu. Do Eleven Sports wracają wyścigi Formula 1 oraz Bundesliga. Z odnawialnych źródeł energii produkujemy coraz więcej czystej, zielonej energii, a w Koninie uruchomiliśmy testową produkcję zielonego wodoru - opisuje Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu.
Droższe abonamenty, płatna tv ze spadkiem
Na koniec września br. grupa Cyfrowy Polsat miała 5,75 klientów indywidualnych w modelu abonamentowym, o 1,3 proc. mniej niż przed rokiem. To przede wszystkim skutek spadku sprzedaży płatnej telewizji - liczba jej jednostkowych usług (RGU) kupionych przez klientów zmalała r/r o 3,5 proc. do 4,69 mln. To kolejny kwartał z rzędu ze spadkiem w tym obszarze
Jeśli chodzi o telefonię mobilną, to liczba jednostkowych usług zwiększyła się o 2,7 proc. do 6,38 mln, a w przypadku internetu - o 4 proc. do 2,06 mln.
W zeszłym kwartale na przeciętnego abonenta firmy przypadało 2,28 wykupionej usługi (o 1,8 proc. więcej niż przed rokiem) oraz 77,2 zł miesięcznej opłaty (po wzroście r/r o 5 proc.).
CZYTAJ TEŻ: Syn Zygmunta Solorza dalej szefem Polsatu. Ale może mniej
Zmalały wyniki segmentu przedpłaconego holdingu: liczba jednostkowych usług spadła r/r o 6,3 proc. do 2,57 mln (w przypadku dominującej w tym obszarze telefonii mobilnej - o 4,9 proc. do 2,45 mln), a średni przychód miesięczny na pojedynczą usługę - o 0,6 proc. do 17,8 zł.
W pionie biznesowym, gdzie usługi świadczy głównie Netia wraz ze swoimi spółkami zależnymi, liczba klientów zmniejszyła się o 0,7 proc. do 68,3 tys., zaś przeciętny przychód od każdego wzrósł o 4 proc. do 1 514 zł.
Na koniec środowej sesji giełdowej, jeszcze przed publikacją wyników z trzeciego kwartału, za akcję Cyfrowego Polsatu płacono 12,3 zł, o 5,7 proc. mniej niż przed rokiem. Przy takiej cenie kapitalizacja firmy wynosiła 7,9 mld zł.
Na przełomie września i października jej kurs znacząco zdołowało ujawnienie sporu Zygmunta Solorz z jego dziećmi w sprawie sukcesji w holdingu miliardera. W październiku synowie biznesmena Tobias Solorz i Piotr Żak oraz jego zaufany prawnik Jarosław Grzesiak zostali odwołani z kilku ważnych spółek z jego imperium, m.in. Cyfrowego Polsatu, ZE PAK, Polkomtelu, Netii i Portu Praskiego.
CZYTAJ TEŻ: Syn Zygmunta Solorza rozkręca się w hotelach. Na razie bez dywidend
W połowie października grupa Cyfrowy Polsat w oświadczeniu podkreśliła, że spór prawny Zygmunta Solorza z jego dziećmi nie ma wpływu na działalność operacyjną i finansową holdingu. Zapewniła, że jest w bezpiecznej sytuacji, jeśli chodzi o obsługę zadłużenia.
Dołącz do dyskusji: Więcej prądu i zysku w Cyfrowym Polsacie. Koszty w dół