Bartosz Hojka
Z dyrektorem Grupy Radiowej Agory rozmawiamy o ostatnich zmianach w Radiu Złote Przeboje, pozycji Grupy na mapie radiowej Polski i coraz wyraźniejszej walki nadawców o społeczność internetową.
Łukasz Kłosowski: Marek Niedźwiecki, Jacek Cygan,
Zbigniew Hołdys. Jak Pan skomentuje tę nagłą ekspansję Złotych
Przebojów?
Bartosz Hojka: Gusta i oczekiwania
słuchaczy zmieniają się. Z uwagą śledzimy te zmiany i od zawsze
staramy się na nie szybko reagować. Gdy radio komercyjne w Polsce
było dość "przegadane", my graliśmy muzykę. Obecnie większość
stacji nadaje głównie muzykę, a my stawiamy na osobowości. Radio
wyrazistych postaci antenowych to jest ten rodzaj programu, który
mi osobiście najbardziej odpowiada. Dlatego jestem bardzo
zadowolony z ostatnich zmian w Radiu Złote Przeboje. I dumny, że na
antenie naszego radia można usłyszeć audycje takich znakomitych
autorów.
Na dzień dzisiejszy 18 stacji sieci Złote Przeboje
posiada udział w rynku na poziomie 3,2 proc. (przed rokiem w tej
samej fali było 3,6 proc.). To ciągle trzecia pozycja za Eską
posiadającą 33 stacje i udział w rynku 8,6 proc. oraz Audytorium 17
z udziałem 5,1 proc. Jakiego wzrostu spodziewacie się po
zatrudnieniu gwiazd?
Radio Złote Przeboje nadaje na
18 największych rynkach miejskich i uzyskuje tam bardzo dobre
wyniki. 15 z 18 stacji zajmuje pierwsze lub drugie miejsce wśród
lokalnych rozgłośni na swoim rynku, w prestiżowej grupie wiekowej
25-50. Wszystkie są w pierwszej trójce. Nie będę spekulował na
temat naszych przyszłych udziałów w rynku słuchalności. Ale wierzę
w pozytywne efekty ostatnich zmian w Radiu Złote Przeboje.
W październiku uruchomiono internetowy serwisu radiowy
Tuba.fm. W tym czasie Wirtualna Polska ruszyła ze swoim projektem
Radio WP. Gadu Radio (GG) nadające od zeszłego roku słucha już 250
tys. użytkowników. Czy to już oznacza poważną walkę o słuchacza
również na tym polu? Jakie możliwości daje Tuba.fm i w jaki sposób
będzie się rozwijać?
Będziemy zabiegać o słuchaczy na
każdym polu. Od 10 lat tworzymy radio. Jesteśmy jedynym polskim
nadawcą programu w formacie News / Talk. Pierwsi uruchomiliśmy w
Polsce dwa spośród trzech najpopularniejszych formatów muzycznych
na świecie - AC i Oldies. Robiliśmy radio CHR, Rock i z muzyką
klasyczną. Krótko mówiąc: mamy duże doświadczenie. Ale wiele z
naszych projektów nie mogło się rozwinąć w eterze z powodu
ograniczeń koncesyjnych. Internet jest wolny od takich barier.
Serwis Tuba.fm to oferta 10 kanałów muzycznych zestawionych tak,
żeby prawie każdy słuchacz znalazł wśród nich swój ulubiony.
Niektóre kanały odkrywają nowe smaki naszych stacji znanych z
eteru, inne to zupełna nowość w naszej ofercie programowej. Poprzez
interaktywny mechanizm głosowania na piosenki słuchacze mają wpływ
na kształt playlisty każdego kanału. Zatem różnorodność i
interaktywność to te najważniejsze cechy serwisu Tuba.fm, które
będziemy rozwijać.
W tym roku Tok FM zwiększył udział w rynku słuchalności
i przychody ze sprzedaży o 38 proc. Jak wygląda strategia rozwoju
tej stacji i czy jest możliwe przyciągnięcie jeszcze więcej
łże-elit i wykształciuchów?
Tok FM na pewno może mieć
jeszcze więcej słuchaczy. Rzeczywiście, badania pokazują, że nasze
radio najchętniej wybierają osoby wykształcone i dobrze
zarabiające. Ale Tok FM jest radiem dla wszystkich zainteresowanych
światem, w którym żyją. A oprócz informacji i publicystyki
politycznej, ekonomicznej i kulturalnej mamy w programie sporo
audycji poradnikowych, hobbystycznych i rozrywkowych, które
słuchacze bardzo lubią.
Roxy FM od pewnego czasu prowadzi kampanię "Radio w
Twoich Rękach", w której słuchacze mają wpływ na playlistę
rozgłośni. W jakim kierunku zmierza dzisiejsze
radio?
Radio zawsze było interaktywnym medium.
Obecnie, dzięki nowym technologiom, możemy tę interaktywność
pogłębiać do niespotykanego poziomu - niemalże oddać słuchaczom
kontrolę nad programowaniem muzyki. Co dalej? Dzisiaj jeszcze
programowanie radia komercyjnego polega na tym, żeby przez
większość czasu dawać większości słuchaczy to, czego chcą. Ale oni
uczą się w internecie dostawać dokładnie to, czego chcą i to
dokładnie wtedy, gdy mają na to ochotę. Radio będzie musiało temu
oczekiwaniu sprostać. Akcja "Roxy Rewolucja - Radio w Twoich
Rękach" jest pierwszym krokiem w tym kierunku.
Podobno GRA przymierza się do uruchomienia oddzielnej
anteny o tematyce sportowej. Zamierzacie zwiększyć ofertę sportową
na Waszych dotychczasowych antenach?
Wszystkie zmiany, jakie wprowadzamy w naszych stacjach, mają na
celu jeszcze lepsze dopasowanie ich programu do oczekiwań
odbiorców. Nie komentujemy pogłosek o naszych planach - wolimy
pokazywać efekty naszej pracy.
Rozmawiał: Łukasz Kłosowski
Dołącz do dyskusji: Bartosz Hojka